Egenskaper i EcoToll:
 |
Åpent.
Som EcoSped
er systemet åpent mot andre industridatabaser og
gir koblingsmuligheter ved hjelp av ODBC.
|
 |
Brukervennlig.
Systemet er svært brukervennlig med mange
nyttige, innebyggete støtte- og kontrollfunksjoner, som f. eks. automatisk
fordeling av frakt og vekter, automatisk kontroll av fakturabeløp og vekter, innbygget
kalkulator m.m.
|
 |
Høy
grad av automatikk.
Systemet har dessuten innbygget en høy
grad av automatikk både ved innhenting av oppdrag, fortolling uten oppdrag og
ved meldingsutveksling med Tollvesenet (TVINN).
|
 |
Automatisk
beregning av avgifter.
Aktuelle avgifter hentes automatisk fram
og beregnes ut
fra den innbyggete tolltariffen og særavgiftstabellen. Ved framhenting av
særavgiftene gis brukeren bl.a. hjelp til å velge korrekt sats og sekvens.
|
 |
Automatisk oppdatering
av valutakurser fra tollvesenets hjemmeside på Internet.
Egen modul (EcoValuta) som med et par museklikk henter fram tollvesenets
valutakurser fra Internet og som ajourfører kursene i systemet.
|
 |
Automatisk oppdatering
av toll- og avgiftssatser fra tollvesenets hjemmeside på Internet.
Egen modul (EcoTariff) som laster ned avgifts- og tollsatser fra Internet
og som ajourfører og gjør klar hele tolltariffen og avgiftstabellen i
systemet. På denne måten kan man være helt à jour med de siste endringer
uten tidkrevende registreringsarbeid av saksbehandlere.
|
 |
Også
et
frittstående system.
EcoToll er integrert med
EcoSped, men kan
også installeres og brukes som et eget, frittstående system uten at EcoSped er
installert.
|
 |
Rask
og rimelig kommunikasjon.
I
EcoToll
benyttes FTP-tilknytning (samme teknikk som benyttes ved
fileoverføringer mot Internet) mot formidlingssentralen ErgoGroup AS
(tidligere Posten SDS a.s).
Dette sikrer bl.a. rimeligere meldingskostnader enn ved andre
kommunikasjonstilknytninger samt at man oppnår rask behandlingstid. Normalt vil man få svar fra
Tollvesenet i løpet av noen få minutter! EcoSoft
har inngått en egen avtale med ErgoGroup AS, som sikrer både
behandlingstid, drift og brukerstøtte. Avtalen medfører bl.a. at EcoSoft
har all direkte
kontakt med kundene. På denne måten har man kun med én leverandør å
gjøre.
|
 |
Egenutviklet
kommunikasjonsprogram.
I EcoToll benyttes et egenutviklet kommunikasjonsprogram som gjør at man
ikke er avhengig av en annen programleverandør og som gjør det langt
enklere å utføre tilpasninger og videreutvikling.
Kommunikasjonsprogrammet kan enten settes opp som en automatisk
"timer" for sending/mottak av meldinger til/fra Tollvesenet
eller startes opp fra den enkelte arbeidsplass.
|
Tilpasninger i EcoToll:
 |
Integrert
med vårt eget transport- og spedisjonssystem
EcoSped, som benytter samme
database som EcoToll.
|
 |
Integrert
med vårt eget tollagersystem
EcoTollager.
|
 |
Felles kunderegister med
både EcoOffice og
EcoSped.
|
Funksjoner ved deklarering i
EcoToll:
 |
Automatisk
forhåndsutfylling av data ved generering av deklarasjon. |
- Automatisk forhåndsutfylling
av de fleste
deklarasjonsrubrikkene med data fra tur og oppdrag.
- Forhåndsutfylling med defaultverdier
(initialverdier) i rubrikker som ikke kan
utfylles fra tur- og oppdragdata.
- Alle opplysninger i deklarasjonen kan
overstyres av saksbehandler,
selv om disse er blitt overført fra oppdrag/tidligere deklarasjon.
 |
Kun gyldige
koder kan registreres.
Det er kun mulig å
registrere gyldige koder ettersom disse plukkes fra
kombinasjonsbokser.
Innleggelse av nye koder (SAD) eller fjerning av utgåtte koder, utføres
av brukeren selv i en egen systemrutine.
|
 |
Kontroll med
deklarasjonsstatus.
Ved deklarering blir det
kontrollert at man har fått svar fra Tollvesenet før man kan endre data
eller sende en deklarasjon på nytt.
|
 |
Automatisk
fordeling av frakt og vekter.
Ved deklarering
er det mulig å oppgi fraktbeløpet for hele deklarasjonen for deretter å
få dette automatisk fordelt på varepostene etter tollverdi eller
nettovekt. Likeledes kan man oppgi at totalvekter
skal fordeles automatisk på varepostene etter tollverdi. Systemet passer
på at ingen vekter blir under 1 kg. |
|
|
 |
Automatisk
kontroll av fakturabeløp og vekter.
Ved
deklarering er det automatisk kontroll på at sum inntastet fakturabeløp
på varepostene stemmer overens med oppgitt totalbeløp. Det er ikke
mulig å sende en deklarasjon til Tollvesenet, dersom summene ikke
stemmer. I skjermbildet blir dessuten de aktuelle feltene, total
fakturabeløp, sum inntastet fakturabeløp og differanse, hele tiden vist.
Dersom automatisk vektfordeling ikke er valgt, blir også sum inntastet
brutto- og nettovekt kontrollert mot de oppgitte totalvektene.
|
 |
Kontroll
av varenummer ved inntasting.
Varenummer blir
kontrollert mot tolltariffen i det man registrerer feltet. I tillegg er
det mulig å søke i tolltariffen etter ønsket varenummer.
|
 |
Automatisk
framhenting og beregning av toll, særavgifter og mva.
- Både toll, særavgifter og mva beregnes
automatisk for hver
varepost.
- For innførselsdeklarering hentes tollsatsen automatisk fram
fra tolltariffen ut fra varenummer og preferansekode/landkode. Ved
beregning av toll tas det hensyn til eventuelle tollfritak.
- Særavgifter for det aktuelle varenummer hentes automatisk fram
og beregnes. Dersom en særavgift har flere sekvensregler
(satser), vises alle sekvensene og satsene fram og gir brukeren mulighet
for å velge korrekt sekvens.
- Ved framhenting blir det kontrollert at gjeldende regler for
antall avgifter både pr. varepost og totalt for deklarasjonen overholdes.
- Etter beregning av samtlige avgifter for den enkelte varepost,
har brukeren mulighet for både å fjerne og justere avgifter i
skjermbildet samt å foreta rekalkulering av mva-beløpet.
- Brukeren har dessuten mulighet for å fjerne alle avgiftene på
en varepost for deretter å hente disse inn igjen etter f.eks. justering
av vekt, fakturaverdi og/eller annen mengde.
|
 |
Innbygget
kalkulator.
Ved deklarering kan den innbyggete kalkulatoren hentes fram på en enkel måte og benyttes ved
addisjon og subtraksjon av f.eks. fakturabeløp, vekt etc. Kalkulatoren
inneholder de fleste regneartene.
|
 |
Tydelig merking i
skjermbildet av deklarasjonenes status.
Øverst i
skjermbildet vises deklarasjonenes status med tydelige fargekoder. F. eks.
vises koden FI (i rødt) dersom det er mottatt
feilmelding fra inputkontrollen hos Tollvesenet.
|
 |
Framvisning av
feilmeldinger/melding fra toller.
Under en egen fane
i skjermbildet, "Mottatte meldinger", blir samtlige
mottatte meldinger fra tollvesenet for den aktuelle deklarasjon listet opp,
selv om deklarasjonen har skiftet TVINN-ident. Følgende opplysninger blir
bl.a. vist: Meldingstype, TVINN-ident, mottatt dato og klokkeslett,
feilmeldingskode, feilmeldingstekst, ekspedisjonsnr. og vareeiers navn,
beskjed fra toller, meldingsfilenavn. Meldingene vises i synkende
rekkefølge på dato/klokkeslett, slik at de ferskeste meldingene kommer
først i opplistingen.
|
 |
Deklarasjonshistorikk.
Under en egen fane, "Logg", i
deklarasjonsbildet vises alle sendinger og alle mottatte meldinger i
kronologisk orden for den aktuelle deklarasjon. For sendinger vises dato
og tidspunkt for sending, deklarasjonstype, TVINN-ident (dato, sekvensnr.
og versjonsnummer), tollkontonr, kundenavn og sendingsfile. Mottatte
meldinger vises med dato, tidspunkt, meldingstype, TVINN-ident (dato, sekvensnr. og versjonsnr.) og meldingsfile.
|
 |
Innleggelse
av nye tollkurser, særavgifter og valutakurser før ikrafttredelse.
Både
nye tollkurser, nye særavgifter og nye valutakurser kan legges inn i
systemet i god tid før ikrafttredelse basert på oppgitt gyldighetsdato
fra/til.
|
 |
Automatisk
utskriving av deklarasjon.
Ved mottak av
utleveringsattest eller tollkvittering blir deklarasjoner automatisk
skrevet ut på aktuell skriver. Standard skrivertype er laserskriver.
|
 |
Gode
søkemuligheter med mulighet for flere søkebegrep.
Systemet
har meget gode søkemuligheter for framvisning og oppslag på tidligere
deklarasjoner. Det kan søkes på bl.a.: Deklarasjonskategori
(fullstendig, foreløpig, endelig etc), deklarasjonsident, deklarasjonsreferanse,
TVINN-ident, dato registrert fra/til, dato sendt
fra/til, saksbehandler, deklarasjonsstatus (f.eks.
deklarasjoner med mottatte feilmeldinger eller oversendt, uten svar m.m.),
avsender, mottaker, godsnummer m.m. |
|